9.06.2019

The Pin Up effect


The Pin Up effect



Στο τέλος του 19ου αιώνα οι χορευτές και οι ηθοποιοί του μπουρλέσκ χρησιμοποιούσαν φωτογραφίες ως επαγγελματικές κάρτες για να προωθήσουν τους εαυτούς τους. Αυτές οι διαφημίσεις μπορούσαν συχνά να βρεθούν στα green room των θεάτρων, καρφωμένα-πάνω ή κολλημένα στα πλαίσια των καθρεφτών(προορίζονται για μη επίσημη εμφάνιση, δηλαδή για να αναρτηθούν πάνω στον τοίχο, για αυτό και το όνομα pin up) στις ενώσεις των θερμαστρών υγραερίου και ορισμένες φορές να βρίσκονται πάνω στην ίδια την προθήκη των μελών του θιάσου. Κατανοώντας τον μεγάλο αντίκτυπο των φωτογραφικών διαφημίσεων για την προώθηση των νούμερων τους, οι γυναίκες του μπουρλέσκ έχτισαν από μόνες τους την ταυτότητα τους για να γίνουν γνωστές. Το να είναι αναγνωρίσιμες όχι μόνο στα πλαίσια του ίδιου του θεατρικού χώρου αλλά και εκτός αυτού, έθετε σε αμφισβήτηση τις υπάρχουσες συμβάσεις σχετικά με τη θέση των γυναικών μιας και η ηθική της γυναίκας από τότε σχετιζόταν άμεσα με το κατά πόσο ντυμένη ήταν. Ακόμα και οι επαγγελματικές δεξιότητες των γυναικών ήταν άρρηκτα συνδεδεμένες με την σεξουαλικότητα τους η οποία συνδεόταν με το επίπεδο προβολής σε δημόσια θέα, έτσι ανεξαιρέτως φυλής, κοινωνικής τάξης ή οικογενειακού υπόβαθρου ήταν διαδεδομένη η άποψη πώς όσο πιο εκτεθειμένη ήταν μια γυναίκα τόσο ελαφρών ηθών ήταν.
Το 1920, με τους συντρόφους τους να λείπουν στον πόλεμο, οι γυναίκες γεύτηκαν την ελευθερία και πλέον δεν είχαν καμία διάθεση να περιοριστούν. Η εποχή όπου η jazz μεσουράνησε καθόρισε εκείνη την περίοδο αφού έφερε έναν πιο ελαφρύ τρόπο ζωής στο προσκήνιο με άφθονο αλκοόλ, άρωμα νεανικής επανάστασης, bobbed κουρέματα και κοντά ρεβέρ.

Στα μέσα της δεκαετίας του 30  ξεκίνησε να εκδηλώνεται ευρύτερα η pin up τάση, έπειτα από μια περίοδο αρκετά δύσκολη κοινωνικά(το οικονομικό κραχ της Αμερικής το 1929 σε συνδυασμό με τη διαδικασία εξυγίανσης από τον πόλεμο), οι γυναίκες έψαχναν νέες ιδέες για να ντυθούν και παράλληλα να αγαπήσουν το σώμα τους προσπαθώντας να αποβάλλουν  έπειτα από την βικτωριανή εποχή την σωματική ντροπή την οποία είχαν επωμιστεί.
Η αναζήτηση αυτή οδήγησε στην ανάδειξη των σωμάτων με καμπύλες και στη δημιουργία  εφαρμοστών pencil φορεμάτων. Οι pin up μπούκλες και το χαρακτηριστικό κόκκινο κραγιόν στα  χείλη ολοκλήρωσαν το pin up στυλ.




Η προσωπικότητα κλειδί πίσω από αυτή την επανάσταση του στυλ ήταν ο Gil Elvgren, ο οποίος κατά τη διάρκεια της ζωής του δημιούργησε πάνω από 500 σχέδια τα οποία απεικόνιζαν pin up κορίτσια και στην συνέχεια χρησιμοποιήθηκαν για ημερολόγια, κάρτες, αφίσες και pin up κούκλες.
Η αφορμή για την αρχή της εξέλιξης του pin up δόθηκε μέσα από την δική του οπτική και αισθητική  και δεν στάθηκε μόνο στο ενδυματολογικό κομμάτι αλλά δημιούργησε έναν ολόκληρο τρόπο ζωής ο οποίος ήταν ένα καμπανάκι που χτύπησε άξαφνα μέσα στον πουριτανισμό και την  πολεμική δίνη του ’40.
Ο δεύτερος παγκόσμιος συνέλαβε το pin up στον κολοφώνα του.
Προσεκτικά σχεδιασμένο από την κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών που προώθησε έναν καθόλα αμερικανικό ηθικό κανόνα, που υπαγόρευε στις γυναίκες να υπομένουν και να περιμένουν τον σύντροφο τους που έλειπε στο μέτωπο. Αυτές ήταν και οι γυναίκες για τις οποίες άξιζε να πολεμούν οι άνδρες(worth fighting for) και έτσι απεικονίζονταν στα κρατικά pin up που κοσμούσαν προσόψεις πολεμικών αεροπλάνων , υποβρύχια.  Οι γυναίκες  εκεί ήταν ντυμένες στρατιωτικά, αυτό ερχόταν σε σύγκρουση με τα pin up που προμηθευόταν οι στρατιώτες όπου οι γυναίκες απεικονίζονταν με ελάχιστα ρούχα.



Ένα από τα πιο δημοφιλή κορίτσια τότε ήταν η Bettie Grable.
Το 1950 η τέχνη του pin up άρχισε να επαναπροσδιορίζεται ως προς το μέσο έκφρασης  μέσα από τη φωτογραφία. Περιοδικά ευρείας κυκλοφορίας  όπως το Playboy χρησιμοποίησαν pin up φωτογραφίες με αποτέλεσμα να διαδωθεί γρήγορα και σε παγκόσμια κλίμακα. Τα πιο δημοφιλή κορίτσια του ’50 ήταν η Marilyn Monroe, Bettie Page και Jane Russell.


 Στις δεκαετίες που ακολούθησαν ο παιχνιδιάρικος αισθησιασμός των pin up έδωσε τη θέση του σε εικόνες με σαφές σεξουαλικό περιεχόμενο, χάνοντας τη σαγήνη και τη μαγεία των περασμένων δεκαετιών.
Σήμερα υπάρχει μια διάθεση επανάκαμψης τόσο στο στυλ, στη ζωγραφική αλλά και στη φωτογραφία και έχουμε γυναίκες όπως η Dita Von Teese που τόσο υπέροχα ενσαρκώνει το pin up τον 21ο αιώνα.


Civil.A





(i do not own any of the pictures)

1 σχόλιο:

  1. Όπως πάντα η Civil. A μας οδήγησε σε ένα ταξίδι ιστορίας και μόδας, η ακόμη καλύτερα στην ιστορία της μόδας! Άλλη μία φορά κατάφερες να μας καθηλωσεις με ένα εξαιρετικό κείμενο. Congrats!

    ΑπάντησηΔιαγραφή